2020-10-21

Naujasis R. Antinio paminklas “Pasitikimo ženklas“

Šiame straipsnyje atitrūkime visiškai nuo technologijų ir pažvelkime, koks gali būti keistas ir provokuojantis šiuolaikinis menas. Ar jis vertas aplodismentų, o gal kritikos strėlių? Menas toks slidus dalykas, kad ne visiems jį suprasti. Kas vienam yra menas, kitam - galbūt tik dar viena beprotybė ar kreivas žmogaus sąmonės šėlsmas. Kiekvienas vertina savaip. Komentarų nereikia.





I. Įžanga

Einant link Panemunės, Kaune, prie „Šilo namų“ 2020-10-20 pastatyta naujoji R. Antinio jaunesniojo skulptūra „Pasitikimo ženklas“. Idėjos autorius ir finansuotojas statybų bendrovė „YIT Kausta“ taip įprasminanti užbaigtą 10-ies metų darbą „Šilo namų“ kvartale.

Skulptorius R. Antinis jaunesnysis

R. Antinis (gim. 1946) – kaunietis menininkas, žinomo menininko R. Antinio (1898-1981) vyresniojo sūnus. Skulptorius pagarsėjęs Kaune esančiomis skulptūromis bei apsinuoginimo akcijomis, provokuojančio meno kūrėjas. Atlikęs tokias skulptūras kaip „Kryžius-medis“ Ramybės parke Kaune ir pan.

R. Antinis "Kryžius-medis" (R. Požerskio nuotrauka)

Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas. Žodžiu, nusipelnęs žmogus, kuriam galėtum ir turėtum patikėti bet kokią gyvenime meno idėją.

II. Naujoji skulptūra

R. Antinis "Pasitikimo ženklas" priekis, 2020-10-20

 
R. Antinis "Pasitikimo ženklas" šonas, 2020-10-20

Daugelį, praeinant pro šalį, skulptūra nustebina savo forma, keistumu, masyvumu, horizontalumu. Suvirintų-sendintų storų metalo plokščių visuma sudaro stačiakampę dėžę. Sudėtinga įžvelgti, kuo ši forma siejasi su Panemunės šilu ar vieta – nebent parodijuoja stačiakampių namų fasadus, kurie išdygę vienoje vietoje kaip grybai po lietaus. Galbūt skulptūros autoriaus tokia ir buvo idėja, t.y. provokuojanti ir keista forma. Kaip teigia pati "YIT Kausta", naujoji skulptūra tarsi skatina "stebėtis". Klausimas, tik "stebėtis" gerąja ar blogąja prasme? Nors man labiau patinka žavėtis, nes stebėjimosi ir taip netrūksta kasdien.

Pats aplinkos įrengimas skulptūrai estetiškas – dedikuotas trinkelių keliukas ir lakuotais akmenimis grįstas priėjimas, pora laiptelių užlipti. Puiku! Skulptūros priekinė pusė pasukta link PC „Molas“ pasitinka kiekvieną ateinantį praeivį – galima spėti, jog tokia ir buvo sumanymo idėja. Viskas kaip ir tvarkoje. Tik šalia esantys medžiai užstoja masyvią instaliaciją, o dar prieš akis tvora.

R. Antinis "Pasitikimo ženklas" šonu, 2020-10-20

Skulptūra, kaip populiaru dabartiniam moderniam menui – pereinama tarsi tunelis. Žiūrint iš šonų ji – kiaura ir neduodanti jokio estetinio vaizdo, nebent primena statybų aikštelės vietą, kurioje, iš medžio plokščių sukaltas tunelis praeiviams saugiai praeiti.

Ne iš karto aišku, ar tikrai metalinė dėžė gali būti ir yra žmogaus pasitikimo ženklas. Tik gerai įsižiūrėjus, iš priekinės pusės, galima įžvelgti dvi į viršų kylančias metalo plokštės išpjovas ir dar porą palenktų plokščių jų viduryje ir šone, kurios bendrai sudaro iškelto žmogaus delno (su kažkodėl netaisyklingais pirštų ilgiais) įvaizdį? Galinėje pusėje kažkas panašaus taip pat. Jeigu ši interpretacija teisinga, tai galėtų būti tai, ką vadiname „pasitikimo ženklu“. 

Bet kuriuo atveju, skulptūra vaikams tikrai patiks dėl pereinamo interaktyvumo. Bet skulptūros „neaiškumas“, masyvumas, kampuotumas, medžiagų pasirinkimas ir išpildymas primena „Vilniaus vamzdžio“ istoriją. Tai dabar turėsime „Kauno tunelio“ pavyzdį? Tokie pavyzdžiai plinta greitai...

III. Retoriniai klausimai

Kodėl modernus menas (jeigu jis modernus) turi būti toks keistas? Keistas, nes neiškart suprantamas, neaiškus, ne klasika – kuri visiems aiški ir suprantama, kuria gali kasdien gėrėtis.

R. Antinis vyresnysis

Sutikime, jog R. Antinis turi savo unikalų braižą, o jo tėvas R. Antinis vyresnysis kūrė išties įspūdingus skulptūrinius klasikinius kūrinius, kuriais galima gėrėtis kasdien. Pavyzdžiui, Palangoje esanti ir nemirštanti „Eglė žalčių karalienė“:

R. Antinio vyresniojo "Eglė žalčių karalienė" (Palangos botanikos sodas, 1960m.)

Kalbant apie moderniąją skulptūrą kyla daug klausimų. Ar provokacijoms ir nustebimams vieta visada pasirenkama teisingai? Ar statytumėte tokią skulptūrą kaip "Pasitikimo ženklas", pavyzdžiui, savo namo kieme? Norėtųsi turbūt kažko klasikinio, kuo galėtum gėrėtis kasdien, o ne metalinės dėžės, ar ne? Pasakysite - skonio reikalas. Sutinku. Bet kodėl tokių dėžių nestato Palangos botanikos sode?

---

Šis straipsnis yra asmeninė interpretacija ir požiūris, nebūtinai atitinkantis menininko-skulptoriaus ar „YIT Kausta“ nuomonę bei idėją.





Komentarų nėra:

Rašyti komentarą